Campagnes

Op deze pagina vind je awareness campagnes die gemaakt zijn om meer aandacht te krijgen voor het thema mensenhandel. Het doel van deze campagnes zijn om mensen te informeren over mensenhandel, de aandacht van mensen te trekken en hen aan te moedigen om actie te ondernemen. Deze campagnes gaan over signalen, de verschillende vormen en wat je moet doen als je slachtoffer bent of je zorgen maakt om iemand. Deze campagnes zijn vrij toegankelijk en te gebruiken in je eigen omgeving.

Filter op thema

‘Steek jij je hand uit’ – Seksuele uitbuiting

‘Steek je hand uit’ heeft een filmpje over seksuele uitbuiting gemaakt.

BEKIJK HIER HET FILMPJE

‘Maak het zichtbaar’ – CKM

Het CKM heeft een campagne “Maak het zichtbaar”. Het doel is om bewustwording te creëren onder het grote publiek. Want hoe meer mensen weten dat mensenhandel bestaat, hoe beter. Iedereen kan namelijk iets doen in de strijd tegen mensenhandel

maakhetzichtbaar.nl

logo voor campagne kleedje vrijheid

Sponsoractie – Kleed je voor vrijheid

Kleed voor je vrijheid is een sponsoractie. Het geld dat wordt ingezameld gaat naar organisatie Cherut. Cherut is een Belgische organisatie dat een rechtvaardige samenleving wil zonder gedwongen prostitutie en uitbuiting

MEER INFORMATIE

Europese campagne tegen uitbuiting – Leger des Heils

Het leger des heils voerde de afgelopen jaren een Europese campagne tegen uitbuiting en mensenhandel. In zogenoemde bronlanden van slachtoffers van mensenhandel deden ze aan preventie met advertenties die te mooi zijn om waar te zijn. In ontvangstlanden, zoals Nederland, was het doel van deze advertentiecampagne bewustwording.

NAAR DE WEBSITE

Campagne tegen gedwongen prostitutie – Meld Misdaad Anoniem

Meld misdaad anoniem heeft een campagne tegen gedwongen prostitutie. Loverboys, seksuele uitbuiting, gedwongen prostitutie, mensenhandel. Het gebeurt, maar je ziet het niet. Of toch wel? Een meisje dat wordt aangespoord tot ongewenst seksueel gedrag. Loverboys die haar stalken en financieel uitbuiten. Een prostituee die bang is voor haar begeleider en geen klant mag weigeren. In de seksindustrie of in de zorg kun je worden geconfronteerd met zeer onveilige situaties. Pik jij dit soort signalen op dan is melden niet altijd gemakkelijk.

MEER INFORMATIE

Loverboy of liefje?

Jongeren zijn dagelijks meerdere uren per dag op social media te vinden. Ze kijken filmpjes en foto’s, staan in contact met hun vrienden en sommige gaan ook in gesprek met vreemden. Deze jongeren hebben bewust een openbaar account om gevonden te worden door andere. Er ontstaan goede vriendschappen over de hele wereld. Social Media is een prachtige manier om in contact te komen met andere jongeren. Maar er schuilt ook een donkere kant achter social media. Je ziet niet wie er achter een leuk berichtje schuilt, en welke bedoelingen diegene heeft met het berichtje.

BEKIJK DE CAMPAGNE

‘Steek jij je hand uit’ – Arbeidsuitbuiting

‘Steek jij je hand uit’ heeft een filmpje gemaakt over arbeidsuitbuiting.

BEKIJK HET FILMPJE

#Openjeogen – Comensha

Comensha heeft een bewustwoordingscampagne #OpenjeOgen. Dertig zeer schrijnende verhalen van vrouwen, mannen, jongens en meisjes. Echte verhalen, van echte slachtoffers. Velen van hen zitten nog in de beschermde opvang.

NAAR WEBSITE

‘Bling Betting’ – Justitie van Belgie

Justitie van Belgie: De campagne ‘Blind Betting’. Met deze campagne willen ze de ogen openen voor de realiteit. De campagne ‘Blind Betting’ wil een licht werpen op seksuele uitbuiting en vooral op het fenomeen van loverboys, die jonge meisjes trachten te verleiden en voor zich te winnen met valse beloften, om ze daarna seksueel uit te buiten.

BEKIJK DE CAMPAGNE

Recht onder onze neus vindt arbeidsuitbuiting plaatst – Comensha

Comensha heeft een campagne tegen arbeidsuitbuiting: Recht onder onze neus vindt arbeidsuitbuiting plaats. Slachtoffers van arbeidsuitbuiting krijgen in hun thuisland meestal mooie verhalen te horen over werken in ons land. Ze horen dat ze een mooie woning krijgen en een goed betaalde baan. Maar hier aangekomen moeten ze bv. met velen in een klein huisje slapen op vieze matrassen, krijgen ze te weinig of niet betaald of verliezen ze – zodra er geen werk voor ze is- ook direct hun woning. Soms is er zelfs sprake van fysiek geweld.

BEKIJK DE CAMPAGNE

Maak het zichtbaar – CKM

Campagnevideo (2021) ‘zie je me staan’ er worden jaarlijks in Nederland 1300 minderjarigen seksueel uitgebuit. Ruim 1300 minderjarigen worden in Nederland gedwongen om seks te hebben tegen betaling. Iedere dag opnieuw. Onzichtbaar voor de rest van de wereld. Slechts een klein deel doet aangifte en bij nog een veel kleiner deel volgt er na die aangifte een veroordeling en straf van een mensenhandelaar. Bij nog een kleiner deel worden klanten vervolgd en gestraft. De meeste slachtoffers durven door angst en schaamte hun verhaal niet te vertellen. Deze specifieke groep, de 1300 slachtoffers, staan symbool voor alle slachtoffers van mensenhandel. En dat zijn er in Nederland volgens schatting meer dan 6000. Met de 1300-deal vraagt CKM commitment van (aanstormende) Kamerleden om de aanpak van mensenhandel de komende jaren verder te versterken.

 

Bewustwordingscampagne – Fairwork

Fairwork heeft een bewustwordingscampagne gericht op groeiende vraag naar goedkope arbeid in Nederland. De campagne is mede mogelijk gemaakt door gemeentes Den Haag en Amsterdam. Via social media lokt FairWork koopjesjagers naar een campagnewebsite:

goedkopearbeidskracht.nl

Drugslab herkennen – Meld Misdaad Anoniem

Meldmisdaadanoniem heeft een campagne ontwikkeld om signalen van drugslabs te herkennen, vastgoed misbruik, veilige haven met als doel om de informatiepositie bij de aanpak van drugssmokkel, ladingdiefstal en mensensmokkel te vergroten, en om havenmedewerkers en vrachtautochauffeurs alert te maken op mogelijke signalen en de gelegenheid te geven anoniem hun verhaal te kunnen doen.

BEKIJK CAMPAGNE DRUGLABS
BEKIJK CAMPAGNE VASTGOED
BEKIJK CAMPAGNE HAVEN

‘Steek je hand uit’ – Drugscriminaliteit

‘Steek je hand uit’ heeft een filmpje over drugscriminaliteit

BEKIJK HET FILMPJE

Betrokken partijen

Logo Zorg- en Veiliheidshuis de Markiezaten