Campagne ‘binnen 1 dag’

Twee afstudeerstudenten Maud Verberne & Sharon Lems, hebben hun afstudeeronderzoek gericht op de loverboy anno 2021. Daders werken steeds harder, sneller en intenser. Je kunt tegenwoordig al binnen 1 dag slachtoffer worden. Zij hebben hierbij een one-day-experience ontwikkelt om middelbare scholieren te waarschuwen en informeren over de gevaren van mensenhandel, gericht op seksuele uitbuiting. 

Ze introduceren ‘de ScholierenBox’. Een verrassingsbox voor middelbare scholieren welke zij kunnen bestellen via de website www.scholieren-box.nl. In 1 box, in 1 dag. 

Na het bestellen wordt de scholier op de hoogte gehouden waar de box zich bevindt en ontvangen zij verschillende alerts gedurende de dag. 

Het pakketje krijgt vertraging, raakt in handen van iemand anders en beschadigd. 

De box is in 1 dag binnen. Bij het openen van de box hoort de scholier audio die hem/haar persoonlijk aanspreekt. “[NAAM], jouw pakketje was snel binnen hè, zo snel kan jij ook slachtoffer worden van mensenhandel.”

Hierna wordt de track & trace uitgelegd. De vertraging, beschadiging etc. ging over een persoonlijk verhaal van een slachtoffer. Binnen 1 dag, zo snel kan het gaan. 

Bij het verder openen van de box zijn informatie- en hulpkaartjes te vinden. Daarnaast is er ook een spelvorm ‘pictionary’ om de scholieren spelenderwijs te laten nadenken over het onderwerp ‘mensenhandel’. 

Op deze manier hebben de studenten de jonge potentiële doelgroep laten ervaren hoe snel je tegenwoordig in handen kunt komen van een mensenhandelaar en waar je naartoe kan als je hulp nodig hebt. 

Betrokken partijen

Logo Zorg- en Veiliheidshuis de Markiezaten